Voorbeelden

Ik droom muziek

Discipline: muziek Groep: 1 en 2

Ik droomde van een vlinderbos en alle vlinders vlogen los… Weet jij nog wat je hebt gedroomd, of was je droom gevlogen toen je wakker werd? In dit project ontdekken de leerlingen hoe ze hun dromen kunnen vangen in zelfverzonnen liedjes, bewegingen en muziek. In de gastles leren ze het dromenlied over vlinders en andere grappige dieren. Ze verzinnen er zelf bewegingen en geluiden bij.

In de lessen daarna vullen ze het lied aan met hun zelfbedachte dromen. Zo maakt de groep een eigen dromenlied met bewegingen, geluiden en muziek die ze zelf verzinnen. Ze gebruiken hiervoor materialen uit de klas of instrumenten van school en vangen alle dromen in een lied. Ze vlogen zachtjes heen en weer… Die droom, die wil ik morgen weer!

Liedjesmakers gezocht!

Discipline: muziek Groep: 1 en 2

In het project Liedjesmakers gezocht! ontdekken leerlingen spelenderwijs de kracht van herhalen in muziek. Samen met hun vriendje Na-aap zingen, klappen en spelen ze al snel een lied vol herhalingen. In de gastles speelt de gastdocent met Na-aap. Hij aapt de leerlingen steeds na. Dan draait Na-aap het om: Kunnen de leerlingen hem naspelen? Kunnen ze een beweging nadoen? Ritmes naklappen, liedjes nazingen? Al zingend en spelend ontdekken de leerlingen hoe leuk herhalen in muziek is en worden zij zelf liedjesmaker!

Na de gastles krijgt de leerkracht post. Het is het koffertje van de liedjesmaker! De liedjesmaker heeft een probleem: hij krijgt zijn lied niet af. Het zit vol gaten! Kunnen de leerlingen hem helpen? Met Na-aap maken zij het lied compleet door zang en ritmes te herhalen of zelf te verzinnen. Ook de instrumentjes uit de leskist gebruiken ze om de gaten in het lied te dichten. Zo zijn de leerlingen zelf liedjesmaker geworden.






Ik Droom






Liedjesmaker gezocht